Dienstverlening | Medische verklaringen


De KNMG heeft als standpunt dat een behandelend arts géén verklaringen afgeeft over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte? Degelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. De onafhankelijke arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Zo nodig kan de onafhankelijke arts, met toestemming van de patiënt, extra informatie opvragen bij de behandeld arts(en). Om u duidelijk te maken waarom uw behandeld arts géén verklaring afgeeft heeft de KNMG het zogenaamde 'weigerbriefje' opgesteld.


Dit weigeringsbriefje is beschikbaar in vier talen, Nederlands, Engels, Turks en Marokkaans.

U kunt dit via de link zelf printen of aanvragen bij de assistente aan de balie.


Nieuws en mededelingen
Nieuw nummer huisartsenpost
Nieuw nummer huisartsenpost
Geplaatst: 6 april 2020
Het telefoonnummer van de huisartsenpost is veranderd: 088 876 5151

Lees meer
Rode Kruis opent hulplijn voor ouderen en zieken
Rode Kruis opent hulplijn voor ouderen en zieken
Geplaatst: 30 maart 2020
Het Rode Kruis heeft een informatienummer geopend waar ouderen en zieken terechtkunnen met vragen rond het coronavirus. Daarvoor kan gebeld worden naar 070-4455888.

Lees meer
Ouderenfonds start 'Helpdesk Welkom Online'
Ouderenfonds start 'Helpdesk Welkom Online'
Geplaatst: 30 maart 2020
Vanwege het coronavirus start het Ouderenfonds samen met VodafoneZiggo en Samsung de gratis Helpdesk Welkom Online. Bel ons met uw online en digitale vragen, wij helpen u graag verder!

Lees meer